اجاره دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی 1403

اجاره دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی برای بیمارانی که باید در منزل تحت مراقبت ویژه قرار بگیرند و به طور مداوم علائم حیاتی بیمار تحت نظر پرستار و پزشک آنکال باشد، انجام می گردد. بسیاری از افراد نسبت به خرید دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی اقدام می کنند ولی افرادی نیز هستند که به اجاره این دستگاه بسنده می کنند.

دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی چیست؟

مانیتورینگ علائم حیاتی جهت نمایش سیگنال های حیاتی بیمار مثل فشار خون،  تعداد تنفس بیمار، میزان اکسیژن خون شریانی بیمار یا همان spo2، ریتم قلبی بیمار و تعداد ضربان قلب بیمار را در بخش های مراقبت های ویژه NICU ICU ،CCU، اورژانس و اتاق های عمل نشان می دهد و به عنوان یکی از تجهیزات ضروری و لازم به کار می‌رود.

این دستگاه برای نمایش علائم حیاتی بیمار به طورمستمر به کار می‌رود و اطلاعات مربوطه علائم حیاتی بیمار را جمع آوری کرده و آنها را بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌سازد و در شرایط نامطلوب بیمار هشدارهای لازم را به تیم پزشکی می‌دهد.

اجزاء تشکیل‌دهنده دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی

  1. صفحه نمایش: بسته به نوع سیستم باید قابلیت نمایش اطلاعات مورد نیاز جهت نمایش را دارا باشد. امروزه اکثر سازندگان سعی می‌کنند تا سیستم های با صفحه نمایش لمسی را رائه دهند (جهت آسانی کارکرد و کوچکتر شدن دستگاه).
  2. صفحه کلید یا سلکتورهای مناسب: باید بتوان با سرعت و سهولت مناسبی تنظیمات گوناگون سیستم را انجام داد.
  3. ماژول ECG: به طور مداوم ضربان قلب و ریتم قلب را همراه با منحنی در صفحه مانیتور نشان می دهد.
  4. ماژول SPO2: قابلیت‌های آن دقیقا مثل یک پالس اکسیمتر است و میزان اکسیژن اشباع شده را نشان می دهد.
  5. ماژول کنترل فشار: از یک فشارسنج اتوماتیک که برای سنجش منظم فشارخون بیمار استفاده می‌کند، تشکیل شده است و مدام فشار خون بیمار را در صفحه نمایش نسان می دهد.

هدف اصلی اجاره دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی چیست؟

مانیتور علایم حیاتی برای نظارت، نمایش، بازنگری، ذخیره، آلارم چندگانه پارامترهای فیزیولوژیکی آنالیز آریتمی، ضربان قلب ( HR)، سرعت تنفس ( RR)، درصداشباع اکسیژن (SpO2)، سرعت ضربان قلب (PR)، دی‌اکسیدکربن (CO2) و گاز بیهوشی (ABG) به کار می‌رود.
تمامی بیمارانی که لوله تراکئوستومی دارند و در منزل تحت مراقبت ویژه قرار دارند یا از دستگاه های کمک تنفسی مانند بای پپ و ونتیلاتور استفاده می کنند، برای پایش علائم حیاتی در آنها حتمآ باید از دستگاه مانیتور علائم حیاتی استفاده کرد.

فعالیت دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی چگونه است؟

مانیتورینگ علائم حیاتی تغییرات پتانسیلی را که درسطح بدن در اثر عملکرد قلب ایجاد می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند و با توجه به فعالیت‌های الکتریکی قلب، شکل موج‌های کاردیوالکتریکی را ثبت و نرخ ضربان قلب را از طریق الکترودهای چندگانه که به کابل ECG متصل هستند، محاسبه می‌کند.
با استفاده از این امواج پزشک و پرستار بخش ویژه می تواند سریعآ اختلالات قلبی بیمار را تشخیص دهد و درمان لازم را شروع کنند و برای چنین بیمارانی اجاره مانیتورینگ علائم حیاتی انجام می گردد تا خرید این دستگاه.
دستگاه مانیتور علائم حیاتی

سنسورها

با توجه به اینکه سیستم از چه ماژول هایی بهره می‌برد، سنسورهای مختلفی برای انتقال اطلاعات حیاتی در دستگاه علائم حیاتی مورد استفاده قرارمی‌گیرند. سنسور دما، کاف فشارسنج اتوماتیک، پروب ثبت ECG، پروب پالس اکسیمتر  به نسبت کاربرد بیشتری دارند.

باطری

عموماً دو نوع باطری در یک سیستم مانیتورینگ علائم حیاتی پیشرفته وجود دارد:
  • باطری BACKUP: که جهت حفظ اطلاعات اساسی سیستم به کار میرود و عموماً یک باطری 3 ولت کوچک است.
  • باطری اصلی دستگاه: که می تواند باطری نیکل کادمیومیا باطری سرب و اسیدی باشد.
  • برد تغذیه: این برد وظیفه تبدیل ولتاژ برق شهری را به ولتاژ مورد نیاز دستگاه بر عهده دارد و بسته به نوع دستگاه از قسمت های مختلفی تشکیل می شود.

رکوردر حرارتی چیست؟

معمولاً مانیتورهای علائم حیاتی دارای امکان چاپ اطلاعات و سیگنال‌های بیمار با استفاده از رکوردرهای حرارتی هستند. در صورتیکه دستگاه مانیتور دارای رکوردر حرارتی باشد می‌توان از آن برای چاپ سیگنال ECG خط اول همراه با پارامترهای بیمار استفاده کرد. همچنین با انتخاب گزینه مناسب می‌توان از طریق کابل شبکه، دستور چاپ اطلاعات را از روی مانیتور به سیستم مرکزی پرستاری ارسال نمود. در این صورت مطابق با پارامترهای تنظیم شده در سیستم مرکزی اطلاعات بیمار چاپ می‌شود.
معمولاً بالا و پایین افتادگی قطعه ST و شیب آن در تحلیل ECG حائز اهمیت است. بالا و پایین افتادگی قطعه ST بر حسب میلی‌ ولت و شیب قطعه ST بر حسب میلی‌ ولت بر ثانیه برای ضربان غالب محاسبه می‌شود.
نقطه ST در صورتی‌ که نرخ ضربان کمتر از 120 ضربان در دقیقه باشد، 80 میلی ثانیه پس از نقطه پایان QRS و در غیر این صورت 60 میلی ثانیه بعد از نقطه پایان QRS در نظر گرفته می‌شود. شیب قطعه ST برابر با زاویه‌ای است که خط واصل بین پایان QRS و نقطه ST با سطح افق می‌سازد و بر حسب میلی‌ ولت بر ثانیه نشان داده می‌شود.
دستگاه مانیتور علائم حیاتی

عمومی‌ترین پارامترهایی که یک دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی نمایش می‌دهد، چیست؟

مانیتورینگ علایم حیاتی معمولاً ماژول‌های زیر را پشتیبانی می‌کنند. البته برخی از آن‌ها به‌ صورت ثابت روی هر دستگاهی وجود دارد، ولی برخی دیگر در صورت در خواست مشتری بر روی دستگاه نصب می‌شوند و اختیاری (Optional) هستند.
  • ماژول ECG/RESP: برای نمایش شکل امواج سیگنال قلب (ECG و سیگنال تنفس Respiration) و نیز نمایش پارامترهای نرخ ضربان قلب Heart Rate و نرخ تنفس Respiration Rate به ‌کار می‌رود.
  • ماژول SPO2: برای نمایش موج پلتیسموگراف و نمایش پارامترهای نرخ ضربان نبض و درصد اشباع اکسیژن خون (SpO2) را دارد.
  • ماژول NIBP: قابلیت اندازه‌گیری فشارهای سیستولیک، دیاستولیک و فشار میانگین بیمار به روش غیر تهاجمی و به ‌صورت خودکار را دارد
  • ماژول IBP: برای نمایش شکل موج فشارخون تهاجمی و نیز نمایش مقادیر فشارهای سیستولیک، دیاستولیک و فشار میانگین به‌کار رود.
  • ماژول Temp: برای اندازه‌گیری دما و نیز نمایش اختلاف دما بین دو کانال Temp به ‌کار می‌رود.
  • ماژول co2: برای اندازه‌گیری درصد دی اکسیدکربن در هوای باز دم استفاده می‌شود. همچنین قابلیت نمایش شکل موج آن، نمایش نرخ تنفس و تشخیص حالت Apnea را دارد.

استفاده گسترده از دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی برای نظارت به علائم حیاتی بیماران طبق گفته ی FDA:

 

Allowing these devices to be used remotely can help health care providers access information about a patient’s vital signs while the patient is at home, reducing the need for hospital visits and minimizing the risk of exposure to coronavirus,” said FDA Principal Deputy Commissioner Amy Abernethy, M.D., Ph.D. “This policy reflects the FDA’s commitment to ease burdens on health care providers and facilities as they face this public health emergency. Such devices include technologies capable of enabling remote interactions to provide crucial information to be used as an adjunctive when health care providers diagnose or treat COVID-19 or co-existing conditions. During this public health emergency, it is imperative that the FDA provide regulatory relief and adapt as the situation warrants to act upon measures to save lives

دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی دارای چه آلارم هایی هستند؟

آلارم، اعلانی است که توسط مانیتور برای پرسنل پزشکی از طریق صدا و تصویر تولید می‌شود و نشان دهنده حالت غیرعادی فیزیولوژیکی بیمار یا یک اشکال فنی در دستگاه است. برخی از مانیتورهای علایم حیاتی تمام آلارم های صوتی و تصویری را از طریق بلندگو، LED هشدار و صفحه نمایش تولید می کند. ضمناً با توجه به ویژگی هشدار، آلارم مانیتور می‌تواند به سه دسته آلارم های فیزیولوژیکی، آلارم های فنی و پیام‌های اعلان تقسیم شود.

سیگنال ECG و الکترودهای دستگاه مانیتور قلبی تنفسی

دستگاه مانیتور تغییرات پتانسیلی را که درسطح بدن در اثر عملکرد قلب ایجاد می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند و با توجه به فعالیت‌های الکتریکی قلب، شکل موج‌های کاردیوالکتریکی را ثبت و نرخ ضربان قلب را از طریق الکترودهای چندگانه که به کابل ECG متصل هستند، محاسبه می‌کند. برخی از دستگاه‌های مانیتور علایم حیاتی می تواند امواج EKG سه لید، پنج لید و در صورت درخواست کاربر، 12 لید را نمایش دهد و دارای قابلیت اندازه‌گیری قطعه ST و تحلیل آریتمی قلبی نیز است.

انتخاب کابل ECG در مانیتورینگ به چه عاملی بستگی دارد؟

معمولا دستگاه های مانیتور می توانند امواج ECG 3 لید، 5 لید و 12 لید را نمایش دهد. بسته به بیماری که تحت مراقبت است، باید لیدهای مناسبی که مورد نیاز هستند، انتخاب شود. در  برخی مانیتورها علایم حیاتی می‌توانید، از طریق فشار دکمه Menu روی ممبرن، گزینه ECG/Resp ECG Cable را انتخاب کنید. این کار را می‌توانید با چرخش ناب و فشار آن در پنجره مربوط به ECG نیز انجام دهید. حال شما می‌توانید wire یا wire5 را انتخاب کنید.

دستگاه نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (EKG) چیست ؟

الکتروکاردیوگرام (به انگلیسی: Electrocardiogram) یا نوار قلب به نمودار ثبت‌شدهٔ تغییرات پتانسیل الکتریکی ناشی از تحریک عضلهٔ قلب گفته می‌شود. معمولاً با مخفف ECG یا EKG نشان داده می شود.

دستگاه الکتروکاردیوگراف، این نمودار را بر روی نوار کاغذیِ خط‌کشی‌ شده‌ای که ویژهٔ این کار است، به‌طور پیوسته ضبط می‌کند. اطلاعاتی که روی الکتروکاردیوگرام ضبط می‌شود نشان‌دهندهٔ امواج الکتریکی محرک قلب است. این امواج نمایشگر مراحل مختلف تحریکات قلبی هستند.

منحنی ای را که رسم می‌شود «الکتروکاردیوگراف» می‌نامند. پزشکان می‌توانند از روی این منحنی به نحوه عمل قلب پی ببرند. هر منحنی شامل سه موج است. موج p کمی قبل از فعالیت الکتریکی دهلیزها، موج QRS کمی قبل از فعالیت الکتریکی بطنها و موج T استراحت بطن‌ها را نمایش می‌دهد.

سخن پایانی

در صورت نیاز به اجاره دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی و یا خرید دستگاه مانیتورینگ قلبی تنفسی، میتوانید با شماره تماس های 02165862016 و 09126823070 که متعلق به ماهک مدیکال است، تماس گرفته تا در اسرع وقت جهت نصب دستگاه مانیتورینگ قلبی تنفسی اقدام شود.