کپسول اکسیژن 1403

کپسول اکسیژن فولادی و کپسول اکسیژن بیمار و آلومینیومی خانگی و قیمت خرید انواع کپسول خانگی و بیمارستانی:

جهت خرید انواع کپسول اکسیژن خانگی و طبی و استعلام قیمت کپسول اکسیژن می توانید با تجهیزات پزشکی ماهک مدیکال، تماس بگیرید. کپسول اکسیژن (یا مخازن اکسیژن) وسایل پزشکی هستند که برای تامین اکسیژن تکمیلی برای بیمارانی که با مشکلات قلبی و تنفسی دست و پنجه نرم می کنند، به کار می روند. این به افرادی که با مشکلات تنفسی مواجه هستند یا کسانی که سطح اکسیژن خون پایینی دارند کمک می کند.

کپسول اکسیژن بیمار، اکسیژن را ذخیره می‌کند و سپس با استفاده از ماسک اکسیژن، لوله‌های بینی یا دستگاه کمک تنفسی مجدد اکسیژن به بیمار تحویل داده می‌شود. انواع کپسول اکسیژن یک لیتری، پنج لیتری، ده لیتری، بیست و چهل لیتری در تجهیزات پزشکی ماهک مدیکال موجود است.

کپسول اکسیژن بیمار چیست؟

کپسول اکسیژن در اصل ظرفی است فولادی یا آلومینیومی که اکسیژن را ذخیره می کند. از کپسول اکسیژن هنگامی در مراکز پزشکی یا در خانه استفاده می شود و به رساندن اکسیژن مکمل به بیمارانی که نمی توانند به تنهایی میزان مورد نیاز اکسیژن را دریافت کنند، کمک می کنند (سطح اکسیژن را می توان با استفاده از یک پالس اکسی متر بررسی کرد). در بالای کپسول اکسیژن، یک تنظیم کننده جریان یا همان مانومتر اکسیژن، اکسیژن تحت فشار مخزن را به یک جریان خاص که می تواند اندازه گیری شود، تبدیل می کند که به عنوان لیتر در دقیقه شناخته می شود.

کپسول اکسیژن

در واقع کپسول اکسیژن یک مخزن آهنی یا آلومینیومی است که برای ذخیره سازی اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرد. این مخزن ها در ابعاد و جنس های مختلف ساخته شده اند و برای اکسیژن تراپی بیماران تنفسی کاربرد فراوان دارد. کپسول اکسیژن مانند تمامی تجهیزات پزشکی دیگر، باید به درستی مورد استفاده قرار گیرد و در صورت عدم استفاده صحیح از کپسول اکسیژن برای اکسیژن تراپی در منزل، می تواند بسیار خطرناک باشد.

همان اندازه که کپسول اکسیژن بزرگتر باشد، میزان ذخیره اکسیژن در آن بیشتر است و می تواند زمان بیشتری را به اکسیژن تراپی بیمار در منزل اختصاص دهد. البته گاهی اوقات اکسیژن مصرفی برای بیماران تنفسی بسیار زیاد است و افراد مجبور هستند چندین عدد کپسول اکسیژن در منزل مهیا کنند. اکسیژن موجود در کپسول اکسیژن از طریق ماسک دهان و یا سوند اکسیژن نازال وارد سیستم تنفسی بیمار می شود.

مانومتر اکسیژن یا همان تنظیم کننده ی جریان اکسیژن معمولاً برای بیمارانی که به طور متناوب به اکسیژن نیاز دارند استفاده می شود و سبب می شود که کاربر به راحتی بتواند با تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن، میزان اکسیژن را مدیریت کند و از هدر رفتن اکسیژن خودداری شود و کارایی کپسول اکسیژن را افزایش دهند. کپسول اکسیژن نیز بر اساس حجم گاز موجود در آن (و بنابراین مدت زمانی که فرد می تواند از اکسیژن موجود در مخزن قبل از تمام شدن آن استفاده کند) در اندازه های مختلفی وجود دارد. رایج ترین آنها عبارتند از: کپسول اکسیژن پنج لیتری، ده لیتری و بیست و چهل لیتری.

کپسول اکسیژن

موارد استفاده از کپسول اکسیژن

  • استفاده از کپسول اکسیژن در مصارف خانگی: بسیاری از افراد هستند که با مشکلات تنفسی مزمن دست و پنجه نرم می کنند و به علت زمانبر بودن مراقبت های بهداشتی درمانی آنها، باید در منزل تحت مراقبت و اکسیژن تراپی قرار بگیرند. یکی از وسایلی که در اکسیژن تراپی بیماران در منزل کاربرد دارد، کپسول اکسیژن است.
  • استفاده از کپسول اکسیژن در کیف کمک های اولیه: پرسنل اورژانس و هلال احمر همیشه در کیف کمک های اولیه خود، کپسول اکسیژن کوچکی را قرار می دهند. استفاده از کپسول اکسیژن یک لیتری در کیف کمک های اولیه برای اکسیژن تراپی مصدوم مورد استفاده قرار می گیرد. از کپسول های کوچک که حمل آن ها بسیار راحت است در کیف کمک های اولیه است اتفاده می کنند.
  • استفاده از کپسول اکسیژن در کوهنوردی: بسیاری از کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات بالای کوه که اکسیژن کمتری دارد نیاز به خرید کپسول اکسیژن هستند. کوهنوردان باید کپسول اکسیژنی را خریداری کنند که سبک و با دوام باشد. خرید کپسول اکسیژن آلومینیومی برای کوهنوردان توصیه می شود به این دلیل که هم سبک هستند و هم مقاومت بسیار بالایی نسبت به کپسول اکسیژن آهنی دارند.
  • استفاده از کپسول اکسیژن در غواصی: استفاده و خرید کپسول اکسیژن بسیار با دوام و سبک برای غواصان لازم و ضروری است. همه ی افرادی که علاقمند به رشته ی غواصی هستند و یا شغل آنها غواصی است نیاز به کپسول اکسیژن دارند.
  • استفاده از کپسول اکسیژن در فرآیندهای صنعتی: تمامی بُرش های فلزی و صنعتی نیازمند استفاده از اکسیژن هستند و اکسیژن مورد نیاز خود را در کپسول اکسیژن نگهداری می کنند.

چه زمانی باید از کپسول اکسیژن برای بیماران تنفسی استفاده کرد؟

یک کپسول اکسیژن فقط زمانی استفاده می شود که توسط یک پزشک توصیه شده باشد. این معمولاً زمانی انجام می شود که یک فرد به دلیل پایین بودن سطح اکسیژن خون به اکسیژن مکمل نیاز داشته باشد. سطح اکسیژن خون را می توان با استفاده از دستگاهی مانند پالس اکسی متر کنترل کرد و SpO2 یا اشباع اکسیژن را اندازه گیری می کند. سطح نرمال SPO2 در یک فرد سالم بالاتر از 95-92 درصد است. اگر کمتر از این باشد، ممکن است اکسیژن مکمل یا استفاده از کپسول اکسیژن توصیه شود.

اگر استفاده از کپسول اکسیژن توصیه شود، پزشک همچنین تصمیم خواهد گرفت که آیا این کار در بیمارستان باید باشد یا اینکه آیا می توان آن را در خانه انجام داد. آنها همچنین تعیین خواهند کرد که به دفعات یا برای چه مدت به اکسیژن درمانی نیاز است.

تفاوت بین کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز دستگاهی کمک تنفسی است که اکسیژن ۲۱ درصد محیط اطراف بیمار را به اکسیژن با خلوص ۹۴ درصد تبدیل می کند و به بیمار تحویل می دهد. مکانیسم تبدیل اکسیژن به خلوص بالاتر به این صوت است که پودری که داخل این دستگاه وجود دارد با اکسیژن محیط ۲۱ دصد واکنش نشان می دهد و به اکسیژن ۹۴ درصد تبدیل می گردد. این دستگاه برقی است و نیاز به شارژ کردن روزانه ندارد فقط در صورتی که مداوم استفاده شود نیاز به سرویس ۶ ماهه خواهد داشت.

بسیاری از بیماران که لوله تراکئوستومی دارند و از دستگاه های کمک تنفسی مانند بای پپ و ونتیلاتور استفاده می کنند، نیازمند اکسیژن 24 ساعته هستند و تأمین این مقدار اکسیژن با کپسول اکسیژن سخت و غیرممکن است. برای بیمارانی که از دستگاه بای پپ و ونتیلاتور استفاده می کنند، باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کرد.

اکسیژن ساز دارای فیلتر آنتی باکتریال است و اکسیژنی که به بیمار تحویل می دهد کاملا بهداشتی می باشد در صورتی که کپسول اکسیژن، یک محفظه ی فولادی یا آلومینیومی است و نیاز به شارژ کردن دارد و محتوی آن به اتمام می رسد.

کپسول اکسیژن

مراحل استفاده از کپسول اکسیژن چیست؟

کپسول اکسیژن فقط در صورت توصیه پزشک قابل استفاده است زیرا استفاده بی رویه از اکسیژن نه تنها سودی برای بیمار ندارد بلکه می تواند مضر نیز باشد. در حالی که برخی از انواع کپسول را می توان در خانه استفاده کرد، آنها بیشتر در بیمارستان ها و سایر مراکز پزشکی استفاده می شوند ولی بیمارانی نیز هستند که با مشکلات مزمن ریوی دست و پنجه نرم می کنند و نیاز به استفاده از کپسول اکسیژن دارند.

جهت استفاده از کپسول اکسیژن، مراحلی وجود دارد که باید رعایت شوند:

  • مرحله ۱: قبل از دست زدن به کپسول اکسیژن، اطمینان حاصل کنید که دستانتان تمیز هستند، و سیلندر نیز تمیز و عاری از هرگونه آسیب و روغن یا گریس است
  • مرحله ۲: رگولاتور یا مانومتر اکسیژن را به شیر بالای مخزن وصل کنید
  • مرحله ۳: مخزن را با استفاده از شیر بالا روشن کنید (برای این کار می توانید از آچار استفاده کنید)
  • مرحله ۴: عقربه ی مانومتر اکسیژن را بررسی کنید تا تا مطمئن شوید که مقدار گاز اکسیژن کافی در سیلندر وجود دارد
  • مرحله 5: پیچ مانومتر را تنظیم کنید و جریان اکسیژن را به LPM تجویز شده تنظیم کنید و بررسی کنید که اکسیژن جریان دارد
  • مرحله ۶: لوله های بینی یا ماسک اکسیژن را به خروجی اکسیژن وصل کنید
  • مرحله ۷: مطمئن شوید که ماسک یا لوله های شما در وضعیت کار قرار دارند و آنها را روی آنها قرار دهید. در صورت استفاده از ماسک، ماسک را روی دهان و بینی خود قرار دهید، باند ماسک اکسیژن را پشت سر یا اطراف گوش خود محکم کنید و مطمئن شوید که هیچ شکافی در اطراف لبه ها وجود ندارد. اگر از لوله های بینی استفاده می کنید، لوله های بینی را به سمت بالا در سوراخ های بینی خود قرار دهید و لوله ها را روی گوش های خود حلقه کنید. می توانید از تنظیم کننده لوله برای سفت کردن لوله های زیر چانه خود استفاده کنید.
  • مرحله ۸: هنگامی که از کپسول اکسیژن استفاده نمی کنید، پیچ مخزن اکسیژن را ببندید و اطمینان حاصل کنید که سیلندر را در حالت عمودی در حامل خود یا همان ترالی حمل کپسول اکسیژن قرار دهید و محکم محکم کنید تا به اطراف نچرخد.

آیا استفاده از سیلندر اکسیژن خطراتی دارد؟

هرگز بدون راهنمایی پزشک متخصص از سیلندر اکسیژن استفاده نکنید، زیرا دریافت بیش از حد (یا خیلی کم) اکسیژن ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

برخی از خطرات استفاده از کپسول اکسیژن عبارتند از:

  1. اکسیژن بیش از حد می تواند منجر به مسمومیت با اکسیژن شود.
  2. اکسیژن بسیار کم می تواند منجر به هیپوکسی شود. این می تواند باعث آسیب به قلب، مغز و سایر اندام ها شود.
  3. تمیز نکردن منظم لوله ها می تواند منجر به تجمع باکتری ها و قارچ ها و در نتیجه عفونت های جدی شود.
    اکسیژن بسیار قابل احتراق است. بنابراین، سیلندرهای اکسیژن هرگز نباید در اطراف شعله‌های باز، بخاری‌ها یا افرادی که سیگار می‌کشند استفاده شوند.
  4. به هیچ عنوان با دست آغشته با روغن و گریس به کپسول اکسیژن دست نزنید زیرا این کار سبب وقوع انفجار می شود.
  5. تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن حتمآ باید فرد متخصص انجام گردد.

قبل از تهیه کپسول اکسیژن چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

از آنجایی که تعدادی سیلندر اکسیژن در انواع و اندازه های مختلف در بازار موجود است، مواردی وجود دارد که باید قبل از تهیه دستگاه به آن توجه داشته باشید:

  1. با پزشک مشورت کنید که آیا یک سیلندر اکسیژن یا یک متمرکز کننده اکسیژن برای نیازهای شما کافی است.
  2. از پزشک خود بپرسید که چند لیتر در دقیقه اکسیژن برای شما لازم است.
  3. اگر نمی توانید به طور منظم مخزن اکسیژن خود را دوباره پر کنید، ببینید آیا می توانید یک دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارتان تهیه کنید
  4. بر اساس نیاز به اکسیژن، لوله بینی یا ماسک اکسیژن را انتخاب کنید.
  5. در حالی که ماسک ها را می توان برای نیازهای بیشتر اکسیژن استفاده کرد، لوله آزادی حرکت بیشتری را امکان پذیر می کند.
  6. اکنون که می‌دانید کپسول اکسیژن چیست و چگونه کار می‌کند، امیدواریم که به شما کمک کند تصمیم آگاهانه ‌تری در مورد اکسیژن درمانی و پشتیبانی از اکسیژن بگیرید.
  7. با این حال، همیشه به یاد داشته باشید که اکسیژن درمانی باید توسط پزشک معالج تجویز شود، زیرا استفاده نادرست از آن می تواند منجر به عوارض زیادی شود.

پرسش و پاسخ در مورد خرید کپسول اکسیژن و استفاده از آن

1- چرا از کپسول اکسیژن استفاده می کنند؟

استفاده از کپسول اکسیژن برای افرادی است که با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می کنند و میزاان اکسیژن خون آنها پائین است و نیاز به اکسیژن دارند.

2- اکسیژن چگونه از کپسول اکسیژن وارد سیستم تنفسی فرد بیمار می شود؟

اکسیژن از طریق ماسک اکسیژن و یا سوند نازال اکسیژن وارد سیستم تنفسی فرد بیمار می گردد. البته توجه داشته باشید که اتصال مانومتر اکسیژن به کپسول اکسیژن لازم و ضروری است.

3- کپسول اکسیژن در صورت اتمام، باید چگونه و در کجا شارژ و پُر شود؟

در صورت اتمام اکسیژن در کپسول اکسیژن، شما می توانید آن را در مراکز معتبری که دارای گواهی معتبر شغلی هستند، شارژ و پُر از اکسیژن کنید.

4- استفاده از کپسول اکسیژن برای فرد بیمار خطرناک است؟

در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن، م تواند خطرناک باشد. همیشه توصیه می کنیم که نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن را رعایت کنید.

5- چطور متوجه میزان اکسیژن موجود در کپسول اکسیژن شویم؟

وقتی که روی کپسول اکسیژن، مانومتر اکسیژن را متصل و وصل می کنیم، خروجی کپسول اکسیژن را باز می کنیم و عقربه کپسول اکسیژن روی مناطق سبز یا سفید یا قرمز قرار می گیرد. اگر عقربه مانومتر اکسیژن، روی خط سفید و سبز قرار گیرد یعنی کپسول پُر است و اکسیژن کافی را دارد ولی اگر عقربه مانومتر روی منطقه وخط قرمز قرار گیرد یعنی کپسول اکسیژن خالی است.

6- عمر کپسول اکسیژن چقدر است؟

عمر استفاده از کپسول اکسیژن، بسته به جنس و آلیاژ کپسول حدود 3 تا 5 سال است و تا زمانی که تاریخ انقضاء دارد، می توان آن را شارژ کرد و از آن استفاده کرد.

7- چه مقدار اکسیژن در یک کپسول اکسیژن موجود است و جا می گیرد؟

میزان اکسیژن موجود در کپسول اکسیژن بستگی به نوع کپسول اکسیژن دارد، یعنی طرفیت کپسول اکسیژن 10 کیلویی با 40 کیلویی با هم متفاوت است و هر چقدر مخزن بزرگتر باشد میزان اکسیژنی که در آن جا می گیرد، بیشتر است.

8- افرادی که مشکلات تنفسی دارند چه مدت می توانند از کپسول اکسیژن استفاده کنند؟

میزان اکسیژن تراپی با کپسول اکسیژن و مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن بستگی به شرایط تنفسی بیمار و روند درمانی وی دارد. افرادی که در منزل از کپسول اکسیژن جهت درمان بیماری خود استفاده می کنند باید میزان اکسیژن مورد نیاز خود و میزان زمان استفاده از آن را از پزشک خود جویا شوند و همیشه با پزشک خود در ارتباط باشند.

حرف آخر

در صورت نیاز به خرید کپسول اکسیژن بیمار و استعلام قیمت کپسول اکسیژن و استعلام قیمت اجاره کپسول اکسیژن می توانید با تجهیزات پزشکی ماهک مدیکال تماس گرفته که شماره تماس های ۰۹۱۲۶۸۲۳۰۷۰ و ۰۹۱۰۸۱۶۰۳۵۷ و همچنین ۰۲۱۶۵۸۶۲۰۱۶ متعلق به ماهک مدیکال است. ارسال کپسول اکسیژن از طریق پیک، برای شما امکان پذیر است.

دیدگاه (4)

  • علمی پاسخ

    قیمت اجاره کپسول اکسیژن چقدر است؟

    3 اسفند 1402 در 3:43 ق.ظ
    • ماهک مدیکال پاسخ

      قیمت اجاره کپسول اکسیژن ماهانه 1 میلیون تومان است.

      5 اسفند 1402 در 10:26 ق.ظ
  • حشمتی پاسخ

    کپسول اکسیژن یک لیتری برای کوهنوردی میخوام، راهنمایی میکنید که چه جنسی خوبه؟

    10 اسفند 1402 در 9:24 ق.ظ
    • ماهک مدیکال پاسخ

      سلام. برای خرید کپسول اکسیژن یک لیتری برای کوهنوردی حتمآ باید کپسول اکسیژن سبک و بادوام تهیه کنید که ما به شما برند آمریکایی کپسول اکسیژن را معرفی می کنیم.

      10 اسفند 1402 در 5:08 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

has been added to your cart.
پرداخت