کپسول اکسیژن 1403

خرید کپسول اکسیژن فولادی و آلومینیومی خانگی و قیمت خرید انواع کپسول خانگی و بیمارستانی:

جهت خرید کپسول اکسیژن خانگی و طبی و استعلام قیمت کپسول اکسیژن می توانید با تجهیزات پزشکی ماهک مدیکال، تماس بگیرید. کپسول اکسیژن (یا مخازن اکسیژن) وسایل پزشکی هستند که برای تامین اکسیژن تکمیلی برای بیمارانی که با مشکلات قلبی و تنفسی دست و پنجه نرم می کنند، به کار می روند. این به افرادی که با مشکلات تنفسی مواجه هستند یا کسانی که سطح اکسیژن خون پایینی دارند کمک می کند.

کپسول اکسیژن بیمار، اکسیژن را ذخیره می‌کند و سپس با استفاده از ماسک اکسیژن، لوله‌های بینی یا دستگاه کمک تنفسی مجدد اکسیژن به بیمار تحویل داده می‌شود. انواع کپسول اکسیژن یک لیتری، پنج لیتری، ده لیتری، بیست و چهل لیتری در تجهیزات پزشکی ماهک مدیکال موجود است.

کپسول اکسیژن بیمار چیست؟

کپسول اکسیژن در اصل ظرفی است فولادی یا آلومینیومی که اکسیژن را ذخیره می کند. از کپسول اکسیژن هنگامی در مراکز پزشکی یا در خانه استفاده می شود و به رساندن اکسیژن مکمل به بیمارانی که نمی توانند به تنهایی میزان مورد نیاز اکسیژن را دریافت کنند، کمک می کنند (سطح اکسیژن را می توان با استفاده از یک پالس اکسی متر بررسی کرد). در بالای کپسول اکسیژن، یک تنظیم کننده جریان یا همان مانومتر اکسیژن، اکسیژن تحت فشار مخزن را به یک جریان خاص که می تواند اندازه گیری شود، تبدیل می کند که به عنوان لیتر در دقیقه شناخته می شود.

کپسول اکسیژن

در واقع کپسول اکسیژن یک مخزن آهنی یا آلومینیومی است که برای ذخیره سازی اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرد. این مخزن ها در ابعاد و جنس های مختلف ساخته شده اند و برای اکسیژن تراپی بیماران تنفسی کاربرد فراوان دارد. کپسول اکسیژن مانند تمامی تجهیزات پزشکی دیگر، باید به درستی مورد استفاده قرار گیرد و در صورت عدم استفاده صحیح از کپسول اکسیژن برای اکسیژن تراپی در منزل، می تواند بسیار خطرناک باشد.

همان اندازه که کپسول اکسیژن بزرگتر باشد، میزان ذخیره اکسیژن در آن بیشتر است و می تواند زمان بیشتری را به اکسیژن تراپی بیمار در منزل اختصاص دهد. البته گاهی اوقات اکسیژن مصرفی برای بیماران تنفسی بسیار زیاد است و افراد مجبور هستند چندین عدد کپسول اکسیژن در منزل مهیا کنند. اکسیژن موجود در کپسول اکسیژن از طریق ماسک دهان و یا سوند اکسیژن نازال وارد سیستم تنفسی بیمار می شود.

مانومتر اکسیژن یا همان تنظیم کننده ی جریان اکسیژن معمولاً برای بیمارانی که به طور متناوب به اکسیژن نیاز دارند استفاده می شود و سبب می شود که کاربر به راحتی بتواند با تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن، میزان اکسیژن را مدیریت کند و از هدر رفتن اکسیژن خودداری شود و کارایی کپسول اکسیژن را افزایش دهند. کپسول اکسیژن نیز بر اساس حجم گاز موجود در آن (و بنابراین مدت زمانی که فرد می تواند از اکسیژن موجود در مخزن قبل از تمام شدن آن استفاده کند) در اندازه های مختلفی وجود دارد. رایج ترین آنها عبارتند از: کپسول اکسیژن پنج لیتری، ده لیتری و بیست و چهل لیتری.

کپسول اکسیژن

موارد استفاده از کپسول اکسیژن

  • استفاده از کپسول اکسیژن در مصارف خانگی: بسیاری از افراد هستند که با مشکلات تنفسی مزمن دست و پنجه نرم می کنند و به علت زمانبر بودن مراقبت های بهداشتی درمانی آنها، باید در منزل تحت مراقبت و اکسیژن تراپی قرار بگیرند. یکی از وسایلی که در اکسیژن تراپی بیماران در منزل کاربرد دارد، کپسول اکسیژن است.
  • استفاده از کپسول اکسیژن در کیف کمک های اولیه: پرسنل اورژانس و هلال احمر همیشه در کیف کمک های اولیه خود، کپسول اکسیژن کوچکی را قرار می دهند. استفاده از کپسول اکسیژن یک لیتری در کیف کمک های اولیه برای اکسیژن تراپی مصدوم مورد استفاده قرار می گیرد. از کپسول های کوچک که حمل آن ها بسیار راحت است در کیف کمک های اولیه است اتفاده می کنند.
  • استفاده از کپسول اکسیژن در کوهنوردی: بسیاری از کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات بالای کوه که اکسیژن کمتری دارد نیاز به خرید کپسول اکسیژن هستند. کوهنوردان باید کپسول اکسیژنی را خریداری کنند که سبک و با دوام باشد. خرید کپسول اکسیژن آلومینیومی برای کوهنوردان توصیه می شود به این دلیل که هم سبک هستند و هم مقاومت بسیار بالایی نسبت به کپسول اکسیژن آهنی دارند.
  • استفاده از کپسول اکسیژن در غواصی: استفاده و خرید کپسول اکسیژن بسیار با دوام و سبک برای غواصان لازم و ضروری است. همه ی افرادی که علاقمند به رشته ی غواصی هستند و یا شغل آنها غواصی است نیاز به کپسول اکسیژن دارند.
  • استفاده از کپسول اکسیژن در فرآیندهای صنعتی: تمامی بُرش های فلزی و صنعتی نیازمند استفاده از اکسیژن هستند و اکسیژن مورد نیاز خود را در کپسول اکسیژن نگهداری می کنند.

چه زمانی باید از کپسول اکسیژن برای بیماران تنفسی استفاده کرد؟

یک کپسول اکسیژن فقط زمانی استفاده می شود که توسط یک پزشک توصیه شده باشد. این معمولاً زمانی انجام می شود که یک فرد به دلیل پایین بودن سطح اکسیژن خون به اکسیژن مکمل نیاز داشته باشد. سطح اکسیژن خون را می توان با استفاده از دستگاهی مانند پالس اکسی متر کنترل کرد و SpO2 یا اشباع اکسیژن را اندازه گیری می کند. سطح نرمال SPO2 در یک فرد سالم بالاتر از 95-92 درصد است. اگر کمتر از این باشد، ممکن است اکسیژن مکمل یا استفاده از کپسول اکسیژن توصیه شود.

اگر استفاده از کپسول اکسیژن توصیه شود، پزشک همچنین تصمیم خواهد گرفت که آیا این کار در بیمارستان باید باشد یا اینکه آیا می توان آن را در خانه انجام داد. آنها همچنین تعیین خواهند کرد که به دفعات یا برای چه مدت به اکسیژن درمانی نیاز است.

چند لیتر اکسیژن برای اکسیژن تراپی با کپسول اکسیژن طبیعی است؟

میزان استفاده از کپسول اکسیژن برای هر فرد بیماری که به بیماری تنفسی مبتلا شده است، متفاوت است. میزان اکسیژن تراپی را با لیتر در دقیقه بیان می کنند، به عنوان مثال پزشک می گوید بیمار نیاز به 5 تا 7 لیتر اکسیژن در دقیقه دارد. برای استفاده از کپسول اکسیژن و اکسیژن تراپی، باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا استفاده بیش از اندازه از کپسول اکسیژن برای اکسیژن تراپی نه تنها برای فرد بیمار مفید نیست بلکه ممکن است مضر نیز باشد.

میزان اکسیژن تراپی با کپسول اکسیژن و برای بیمار تنفسی، معمولآ بین 1 تا 10  لیتر در دقیقه است و میزان دقیق آن برای هر شخص، متفاوت است. ممکن است فردی مبتلا به بیماری سرماخوردگی خفیف باشد و نیاز به 2 تا 4 لیتر اکسیژن داشته باشد و فردی دیگر نیز با التهاب و یا فیبروز ریه مواجهه شده باشد و نیاز به 8 تا 10 لیتر اکسیژن در دقیقه داشته باشد.

می توان گفت که میزان اکسیژن تراپی به بیماری زمینه ای فرد، میزان درگیری و التهاب ریه، وجود بیماری های ثانویه مانند دیابت و فشارخون و یا هر بیماری دیگری در فرد دارد. خرید کپسول اکسیژن برای بیمارانی لازم است که برای مدتی نیازمند استفاده از آن و انجام اکسیژن تراپی دارند. اکسیژن از کپسول اکسیژن وارد سیستم تنفسی فرد و از آنجا وارد گردش خون عمومی و سانترال می شود و به تمامی اندام های بدن برده می شود.

مانومتر اکسیژن چیست؟

مانومتر اکسیژن، وسیله ای است که از قطعات پلاستیکی و آهنی تشکیل شده است و وظیفه دارد میزان اکسیژن خروجی از کپسول اکسیژن به بیمار را مدیریت کند. مانومتر اکسیژن یک دستگاه پزشکی است که برای نمایش دادن سطح فشار اکسیژن در کپسول اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع می توان گفت که مانومتر اکسیژن هم میزان اکسیژن را در کپسول اکسیژن و با کمک گیج فشار اندازه گیری می کند و هم میزان اکسیژن خروجی از کپسول اکسیژن به سیستم تنفسی بیمار را از طریق فلومتر مدیریت می کند. با کمک مانومتر اکسیژن، فرد به راحتی می تواند به اندازه ای که پزشک اجازه ی اکسیژن تراپی به آن داده است را، تنظیم کند.

مانومتر با کمک یک پیچ آهنی بر روی کپسول اکسیژن قرار می گیرد و فیکس می شود. پس از قرار دادن مانومتر کپسول اکسیژن بر روی کپسول اکسیژن، باید شیر اکسیژن خروجی کپسول را باز کنید و با کمک مانومتر میزان اکسیژن برای اکسیژن تراپی بیمارتان را مدیریت کنید.

فلومتر اکسیژن، یک نوع از تجهیزات پزشکی است که برای کنترل جریان اکسیژن در بیماران تحت درمان با اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از استفاده ی مانومکتر اکسیژن، دقت در اندازه گیری میزان اکسیژن تراپی برای بیماران تنفسی است.

مانومتر اکسیژن دارای یک مقیاس اندازه گیری مندرج است و هر چه عدد بالاتری را نشان دهد یعنی میزان اکسیژن تراپی به بیمار بالاتر و بیشتر است. به عنوان مثال اگر پزشک به بیمار توصیه می کند که 4 لیتر اکسیژن در دقیقه بگیرد، باید ساچمه ی پلاستیکی روی عدد 4 قرار گرفته و بالاتر یا پائین تر نباشد. می توان گفت از مزیت های استفاده از فلومتر اکسیژن، اطمینان از دوز دریافتی صحیح اکسیژن به بیماران تنفسی است و این وسیله به بیماران کمک می کند سلامت و ایمنی بیشتری داشته باشند.

عوارض پائین بودن میزان اکسیژن خون در بدن انسان

هنگامی که میزان اکسیژن خون فردی به هر دلیلی پائین است، فرد همیشه احساس خستگی شدید می کند و همیشه کلافه است. فردی که میزان اکسیژن پائینی دارد، از انجام کارهای ساده روزمره خود نیز ناتوان و عاجز است و با ادامه دار بودن این روند نزولی، به جایی می رسد که دچار افت هوشیاری می شود و از خوردن و آشامیدن نیز می افتد و توان خوردن یک لیوان آب را نیز ندارد.

با پائین بودن میزان اکسیژن خون بدن، فرد شروع به سرفه های مداوم می کند و بدن می خواهد کمبود اکسیژن خود را جبران کند. گیجی یکی دیگر از عوارض کمبود اکسیژن خون است. اندام های حیاتی بدن بدون وجود اکسیژن، به هیچ عنوان نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

از دیگر عوارض پائین بودن میزان اکسیژن خون، تنگی نفس است. طبیعی است که با کاهش اکسیژن خون اشباع بدن، فرد دچار تنگی نفس و خفگی داشته باشد. اکسیژن تراپی در این موارد باید اورژانسی شروع شود. فردی که با کمبود اکسیژن خون مواجهه می شود، ضربان قلب تند و سریع پیدا می کند و دچار تاکی کاردی می شود و باید فورآ تحت درمان قرار گیرد.

یکی دیگر از نشانه های کمبود اکسیژن خون، بی قراری فرد است. در مواردی که شخص دچار کمبود اکسیژن خون می شود و میزان اکسیژن اشباع خون در آن به حد طبیعی می رسد، بی قرار می شود و دچار تعریق می شود و ممکن است شروع به داد زدن و کلافگی کند.

وقتی بیمار دچار کمبود و کاهش اکسیژن خون شد باید سریعآ برای اکسیژن تراپی اقدام شود. در منزل نیز می توانید با خرید کپسول اکسیژن و یا اجاره کپسول اکسیژن، اکسیژن تراپی را زیر نظر پزشکتان شروع و ادامه دهید.

عوارض کمبود اکسیژن

تفاوت بین کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز دستگاهی کمک تنفسی است که اکسیژن ۲۱ درصد محیط اطراف بیمار را به اکسیژن با خلوص ۹۴ درصد تبدیل می کند و به بیمار تحویل می دهد. مکانیسم تبدیل اکسیژن به خلوص بالاتر به این صوت است که پودری که داخل این دستگاه وجود دارد با اکسیژن محیط ۲۱ دصد واکنش نشان می دهد و به اکسیژن ۹۴ درصد تبدیل می گردد. این دستگاه برقی است و نیاز به شارژ کردن روزانه ندارد فقط در صورتی که مداوم استفاده شود نیاز به سرویس ۶ ماهه خواهد داشت.

دستگاه اکسیژن ساز یک دستگاه کمک تنفسی برقی است که اکسیژن با خلوص بالا تولید می کند ولی کپسول اکسیژن از آهن یا چدن یا آلومینیوم ساخته شده است و تنها یک دخیره کننده اکسیژن است. کپسول اکسیژن با ذخیره کردن اکسیژن در خود، در مواقع لزوم به بیمار اکسیژن رسانی می کند و توانایی تولید اکسیژن با خلوص بالا را ندارد، در صورتی که اکسیژن ساز، یک دستگاه برقی الکترونیکی است که از کمپرسور و تجهیزات برقی تشکیل شده است و اکسیژن با خلوص 95 درصد تولید می کند.

کپسول اکسیژن نیاز به پُر کردن و شارژ اکسیژن دارد و هر مرتبه که ذخیره ی اکسیژن موجود در آن اتمام یافت کاربر باید برای شارژ و پُر کردن اقدام کند ولی اکسیژن ساز اینگونه نیست و نیاز به شارژ روزانه ندارد.

بسیاری از بیماران که لوله تراکئوستومی دارند و از دستگاه های کمک تنفسی مانند بای پپ و ونتیلاتور استفاده می کنند، نیازمند اکسیژن 24 ساعته هستند و تأمین این مقدار اکسیژن با کپسول اکسیژن سخت و غیرممکن است. برای بیمارانی که از دستگاه بای پپ و ونتیلاتور استفاده می کنند، باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کرد.

اکسیژن ساز دارای فیلتر آنتی باکتریال است و اکسیژنی که به بیمار تحویل می دهد کاملا بهداشتی می باشد در صورتی که کپسول اکسیژن، یک محفظه ی فولادی یا آلومینیومی است و نیاز به شارژ کردن دارد و محتوی آن به اتمام می رسد.

کپسول اکسیژن

مراحل استفاده از کپسول اکسیژن چیست؟

کپسول اکسیژن فقط در صورت توصیه پزشک قابل استفاده است زیرا استفاده بی رویه از اکسیژن نه تنها سودی برای بیمار ندارد بلکه می تواند مضر نیز باشد. در حالی که برخی از انواع کپسول را می توان در خانه استفاده کرد، آنها بیشتر در بیمارستان ها و سایر مراکز پزشکی استفاده می شوند ولی بیمارانی نیز هستند که با مشکلات مزمن ریوی دست و پنجه نرم می کنند و نیاز به استفاده از کپسول اکسیژن دارند.

برای استفاده از کپسول اکسیژن، ابتدا باید از پُر بودن کپسول اکسیژن مطمئن باشید و سپس مانومتر کپسول اکسیژن را به میزانی که اکسیژن نیاز دارید، باز کرده و با استفاده از ماسک اکسیژن، اکسیژن را از کپسول به بیمارتان انتقال دهید. کپسول اکسیژن را در محلی قرار دهید که نیفتد یا از ترالی کپسول اکسیژن استفاده کنید.

کپسول های اکسیژن حاوی اکسیژن تحت فشار هستند و با خالی شدن کپسول، باید مجددآ شارژ شوند. میزان پُر بودن و یا خالی بودن کپسول اکسیژن را می توان با استفاده از عقربه ای که روی مانومتر اکسیژن قرار دارد و مشخص می شود و هر چه عقربه میزان بیشتری را نشان دهد یعنی اکسیژن بیشتری در کپسول اکسیژن قرار دارد.

افرادی که میزان اشباع اکسیژن خون در آنها به کمتر از 89 درصد می رسد نیاز به استفاده از کپسول اکسیژن و اکسیژن تراپی دارند. مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن برای افراد مختلف که با بیماری های تنفسی دست و پنجه نذم می کنند متفاوت است و باید با مشورت پزشک صورت گیرد. میزان استفاده از اکسیژن نیز باید توسط پزشک مشخص گردد و افراد باید از هرگونه اکسیژن تراپی بی مورد خودداری کنند.

با خرید کپسول اکسیژن می توانید بیمارتان را در منزل مراقبت کنید. کپسول اکسیژن با ذخیره اکسیژن در خود برای استفاده بیماران تنفسی بسیار کاربرد دارد. افرادی هستند که مبتلا به بیماری های تنفسی مزمن و حاد هستند و نیازمند اکسیژن تراپی مداوم یا متناوب هستند و وجود کپسول اکسیژن در منزل برای اینگونه افراد لازم و ضروری است.

میزان طبیعی اکسیژن برای افراد معمولی بالای 92 درصد است و بسیاری افراد هستند که مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم یا COPD و یا مبتلا به کرونا می شوند نیازمند اکسیژن تراپی در منزل خود هستند و در اینجا یکی از تجهیزاتی که برای اکسیژن تراپی بیماران تنفسی کمک می کند، خرید کپسول اکسیژن است.

اکسیژن در کپسول اکسیژن بصورت ذخیره قرار می گیرد و هر زمانی که بیمار نیازمند آن باشد از آن استفاده می کند. استفاده از کپسول اکسیژن نیازمند رعایت اصول و قواعد ایمنی است و باید به بیمار و همراهان بیمار آموزش های لازم در خصوص استفاده از کپسول اکسیژن داده شود.

چرا لیوان مرطوب کننده، در کپسول اکسیژن رسوب می کند؟

رسوب موجود در لیوان مرطوب کننده مقطر کپسول اکسیژن ناشی از استفاده طولانی مدت از مانومتر و استفاده از آب معمولی در لیوان مانومتر کپسول اکسیژن است. پس از خرید کپسول اکسیژن و مانومتر اکسیژن، بیمار شروع به اکسیژن تراپی می کند و بجای استفاده از آب مقطر در لیوان مرطوب کننده، از آب آشامیدنی معمولی که حاوی مواد معدنی است استفاده می کند و در دراز مدت سبب کدر شدن رنگ لیوان و رسوب مواد معدنی موجود در آب بر روی جداره ی داخلی لیوان می گردد.

استفاده از آب مقطر در لیوان مرطوب کننده مانومتر کپسول اکسیژن سبب می شود که رسوب مواد معدنی در داخل آن ایجاد نشود و داخل لیوان همیشه تمیز بوده و از لحاظ بهداشتی نیز بسیار پاکیزه و تمیز باشد. تمیز بودن لیوان سبب می شود اکسیژن خروجی از کپسول اکسیژن و لیوان، کاملآ استریل و بهداشتی باشد.

در صورتی که در لیوان آب مقطر مانومتر شما رسوب ایجاد شد آن را تعویض کنید و از لیوان آکبند جدیدی استفاده کنید و اگر خرید و تهیه لیوان مانومتر اکسیژن برای شما مقدور نبود آن را تمیز کنید. روش تمیز کردن لیوان مرطوب کننده کپسول اکسیژن به این صورت است که لیوان مرطوب کننده را از مانومتر جدا کنید و مقداری از سرکه ی سفید را در داخل لیوان مرطوب بریزید. پس از ریختن سرکه سفید در داخل لیوان مرطوب کننده، آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه در گوشه ای و جدا از کپسول اکسیژن نگهداری کنید.

پس از نیم ساعت با کمک یک گاز استریل پانسمان، داخل آن را پاک کنید و با آب بشورید. پس از اتمام این کار می توانید مجددآ لیوان مرطوب کننده را به مانومتر اکسیژن متصل کنید و از کپسول اکسیژن استفاده کنید.

برای اکسیژن تراپی باید از ماسک اکسیژن استفاده کنیم یا کانول بینی؟

ماسک اکسیژن و کانول بینی وسیله هایی هستند که برای رساندن اکسیژن از کپسول اکسیژن یا دستگاه اکسیژن ساز به بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. ماسک های اکسیژن معمولآ اکسیژن بیشتری را نسبت به کانول بینی دارند و این بدان معنی نیست که استفاده از ماسک اکسیژن برای اکسیژن تراپی بهتر است زیرا بالا بودن میزان اکسیژن تراپی برای بسیاری از بیماران نه تنها سودمند نیست بلکه مضر نیز هست.

به طور معمول، بیمارانی که نیاز به غلظت بالاتری از اکسیژن دارند از ماسک اکسیژن برای اکسیژن تراپی استفاده می کنند و بیمارانی که نیازمند اکسیژن رسانی با دور پائین تری هستند از سوند نازال اکسیژن یا همان کانول بینی استفاده می کنند. هر چه میزان اکسیژن خون بیمار پائین تر باشد نیاز به اکسیژن تراپی بیشتری دارد و باید میزان اکسیژن بیشتری را دریافت کند که بهتر است از ماسک اکسیژن استفاده کند و هر چه بیمار نیازمند اکسیژن تراپی کمتری باشد باید از سوند نازال اکسیژن استفاده کند.

در واقع می توان گفت انتخاب نوع وسیله اکسیژن تراپی بستگی به بیماری تنفسی فرد و میزان اکسیژن اشباع خون وی دارد. به عنوان مثال فردی که به بیماری آسم مبتلا است نیازمند اکسیژن کمتری دارد نسبت به فردی که مبتلا به بیماری کرونا و یا آنفولانزا است.

کانول بینی معمولآ به خوبی توسط بیمار تحمل می شود ولی عوارض ان ممکن است از ماسک اکسیژن بیشتر باشد. از عوارض استفاده از کانول بینی می توان به خشک شدن مخاط بینی و خونریزی از بینی اشاره کرد. استفاده از ماسک بینی برای اکسیژن تراپی این مزیت ها را دارد که می توان جریان بالایی از اکسیژن را در دقیقه به سیستم تنفسی بیمار رساند. تحمل کردن ماسک اکسیژن برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند بسیار راحت تر از کانول بینی است.

البته همیشه توجه داشته باشید که برای استفاده از ماسک اکسیژن یا کانول بینی حتمآ با پزشک خود مشورت کنید زیرا بالا یا پائین بودن میزان اکسیژن تراپی می تواند برای بیمار مضر باشد. برخی از افرادی که با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می کنند بر این باور غلط هستند که با خرید کپسول اکسیژن و استفاده آن در منزل، تمامی مشکلات تنفسی آنها حل خواهد شد ولی اینگونه نیست. بیماران تنفسی باید با پزشک خود مشورت کنند و از میزان اکسیژن تراپی و مدت اکسیژن تراپی خود در 24 ساعت آگاه و با خبر شوند.

جهت استفاده از کپسول اکسیژن، مراحلی وجود دارد که باید رعایت شوند:

  • مرحله ۱: قبل از دست زدن به کپسول اکسیژن، اطمینان حاصل کنید که دستانتان تمیز هستند، و سیلندر نیز تمیز و عاری از هرگونه آسیب و روغن یا گریس است
  • مرحله ۲: رگولاتور یا مانومتر اکسیژن را به شیر بالای مخزن وصل کنید
  • مرحله ۳: مخزن را با استفاده از شیر بالا روشن کنید (برای این کار می توانید از آچار استفاده کنید)
  • مرحله ۴: عقربه ی مانومتر اکسیژن را بررسی کنید تا تا مطمئن شوید که مقدار گاز اکسیژن کافی در سیلندر وجود دارد
  • مرحله 5: پیچ مانومتر را تنظیم کنید و جریان اکسیژن را به LPM تجویز شده تنظیم کنید و بررسی کنید که اکسیژن جریان دارد
  • مرحله ۶: لوله های بینی یا ماسک اکسیژن را به خروجی اکسیژن وصل کنید
  • مرحله ۷: مطمئن شوید که ماسک یا لوله های شما در وضعیت کار قرار دارند و آنها را روی آنها قرار دهید. در صورت استفاده از ماسک، ماسک را روی دهان و بینی خود قرار دهید، باند ماسک اکسیژن را پشت سر یا اطراف گوش خود محکم کنید و مطمئن شوید که هیچ شکافی در اطراف لبه ها وجود ندارد. اگر از لوله های بینی استفاده می کنید، لوله های بینی را به سمت بالا در سوراخ های بینی خود قرار دهید و لوله ها را روی گوش های خود حلقه کنید. می توانید از تنظیم کننده لوله برای سفت کردن لوله های زیر چانه خود استفاده کنید.
  • مرحله ۸: هنگامی که از کپسول اکسیژن استفاده نمی کنید، پیچ مخزن اکسیژن را ببندید و اطمینان حاصل کنید که سیلندر را در حالت عمودی در حامل خود یا همان ترالی حمل کپسول اکسیژن قرار دهید و محکم محکم کنید تا به اطراف نچرخد.

آیا استفاده از سیلندر اکسیژن خطراتی دارد؟

هرگز بدون راهنمایی پزشک متخصص از سیلندر اکسیژن استفاده نکنید، زیرا دریافت بیش از حد (یا خیلی کم) اکسیژن ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

برخی از خطرات استفاده از کپسول اکسیژن عبارتند از:

  1. اکسیژن بیش از حد می تواند منجر به مسمومیت با اکسیژن شود.
  2. اکسیژن بسیار کم می تواند منجر به هیپوکسی شود. این می تواند باعث آسیب به قلب، مغز و سایر اندام ها شود.
  3. تمیز نکردن منظم لوله ها می تواند منجر به تجمع باکتری ها و قارچ ها و در نتیجه عفونت های جدی شود.
    اکسیژن بسیار قابل احتراق است. بنابراین، سیلندرهای اکسیژن هرگز نباید در اطراف شعله‌های باز، بخاری‌ها یا افرادی که سیگار می‌کشند استفاده شوند.
  4. به هیچ عنوان با دست آغشته با روغن و گریس به کپسول اکسیژن دست نزنید زیرا این کار سبب وقوع انفجار می شود.
  5. تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن حتمآ باید فرد متخصص انجام گردد.
  6. حتمآ هنگام استفاده از کپسول اکسیژن، آن را به فاصله حداقل 2 متر از منابع گرما مانند بخاری و اجاق گاز دور کنید.
  7. هنگام پخت و پز به هیچ عنوان از کپسول اکسیژن استفاده نکنید.
  8. از وسایل برقی مانند اتو و سشوار هنگام استفاده از کپسول اکسیژن، به هیچ عنوان استفاده نکنید.

قبل از تهیه کپسول اکسیژن چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

از آنجایی که تعدادی سیلندر اکسیژن در انواع و اندازه های مختلف در بازار موجود است، مواردی وجود دارد که باید قبل از تهیه دستگاه به آن توجه داشته باشید:

  1. با پزشک مشورت کنید که آیا یک سیلندر اکسیژن یا یک متمرکز کننده اکسیژن برای نیازهای شما کافی است.
  2. از پزشک خود بپرسید که چند لیتر در دقیقه اکسیژن برای شما لازم است.
  3. اگر نمی توانید به طور منظم مخزن اکسیژن خود را دوباره پر کنید، ببینید آیا می توانید یک دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارتان تهیه کنید
  4. بر اساس نیاز به اکسیژن، لوله بینی یا ماسک اکسیژن را انتخاب کنید.
  5. در حالی که ماسک ها را می توان برای نیازهای بیشتر اکسیژن استفاده کرد، لوله آزادی حرکت بیشتری را امکان پذیر می کند.
  6. اکنون که می‌دانید کپسول اکسیژن چیست و چگونه کار می‌کند، امیدواریم که به شما کمک کند تصمیم آگاهانه ‌تری در مورد اکسیژن درمانی و پشتیبانی از اکسیژن بگیرید.
  7. با این حال، همیشه به یاد داشته باشید که اکسیژن درمانی باید توسط پزشک معالج تجویز شود، زیرا استفاده نادرست از آن می تواند منجر به عوارض زیادی شود.

پرسش و پاسخ در مورد خرید کپسول اکسیژن و استفاده از آن

1- چرا از کپسول اکسیژن استفاده می کنند؟

استفاده از کپسول اکسیژن برای افرادی است که با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می کنند و میزاان اکسیژن خون آنها پائین است و نیاز به اکسیژن دارند.

2- اکسیژن چگونه از کپسول اکسیژن وارد سیستم تنفسی فرد بیمار می شود؟

اکسیژن از طریق ماسک اکسیژن و یا سوند نازال اکسیژن وارد سیستم تنفسی فرد بیمار می گردد. البته توجه داشته باشید که اتصال مانومتر اکسیژن به کپسول اکسیژن لازم و ضروری است.

3- کپسول اکسیژن در صورت اتمام، باید چگونه و در کجا شارژ و پُر شود؟

در صورت اتمام اکسیژن در کپسول اکسیژن، شما می توانید آن را در مراکز معتبری که دارای گواهی معتبر شغلی هستند، شارژ و پُر از اکسیژن کنید.

4- استفاده از کپسول اکسیژن برای فرد بیمار خطرناک است؟

در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن، م تواند خطرناک باشد. همیشه توصیه می کنیم که نکات ایمنی استفاده از کپسول اکسیژن را رعایت کنید.

5- چطور متوجه میزان اکسیژن موجود در کپسول اکسیژن شویم؟

وقتی که روی کپسول اکسیژن، مانومتر اکسیژن را متصل و وصل می کنیم، خروجی کپسول اکسیژن را باز می کنیم و عقربه کپسول اکسیژن روی مناطق سبز یا سفید یا قرمز قرار می گیرد. اگر عقربه مانومتر اکسیژن، روی خط سفید و سبز قرار گیرد یعنی کپسول پُر است و اکسیژن کافی را دارد ولی اگر عقربه مانومتر روی منطقه وخط قرمز قرار گیرد یعنی کپسول اکسیژن خالی است.

6- عمر کپسول اکسیژن چقدر است؟

عمر استفاده از کپسول اکسیژن، بسته به جنس و آلیاژ کپسول حدود 3 تا 5 سال است و تا زمانی که تاریخ انقضاء دارد، می توان آن را شارژ کرد و از آن استفاده کرد.

7- چه مقدار اکسیژن در یک کپسول اکسیژن موجود است و جا می گیرد؟

میزان اکسیژن موجود در کپسول اکسیژن بستگی به نوع کپسول اکسیژن دارد، یعنی طرفیت کپسول اکسیژن 10 کیلویی با 40 کیلویی با هم متفاوت است و هر چقدر مخزن بزرگتر باشد میزان اکسیژنی که در آن جا می گیرد، بیشتر است.

8- افرادی که مشکلات تنفسی دارند چه مدت می توانند از کپسول اکسیژن استفاده کنند؟

میزان اکسیژن تراپی با کپسول اکسیژن و مدت زمان استفاده از کپسول اکسیژن بستگی به شرایط تنفسی بیمار و روند درمانی وی دارد. افرادی که در منزل از کپسول اکسیژن جهت درمان بیماری خود استفاده می کنند باید میزان اکسیژن مورد نیاز خود و میزان زمان استفاده از آن را از پزشک خود جویا شوند و همیشه با پزشک خود در ارتباط باشند.

9- استفاده از اکسیژن در هنگام خواب، برای بیماران تنفسی خوب است؟

استفاده از اکسیژن درمانی در هنگام خواب شبانه به بدن بیمار کمک می کند تا اکسیژن بیشتری وارد جریان خون شود و خواب بهتری را تجربه کند. البته انجام اکسیژن تراپی در شب یا حتی روز باید با مشورت با پزشک صورت گیرد زیرا اکسیژن زیاد نیز نه تنها برای بیمار مفید نیست بلکه برای او مضر نیز می باشد. خرید کپسول اکسیژن برای افرادی است که نیازمند اکسیژن هستند و با استفاده از کپسولاکسیژن، میزان اکسیژن خون خود را بالا می برند.

10- آیا می توان از کپسول اکسیژن داخل هواپیما استفاده کرد؟

درست است که استفاده از کپسول اکسیژن برای بیماران تنفسی مفید است ولی به علت های خطراتی که کپسول اکسیژن دارد، نمی توان آن را در هواپیما مورد استفاده قرار داد. استفاده از دستگاه کسیژن ساز پُرتابل بهترین راه اکسیژن تراپی در سفرهای هوایی و هواپیما است.

11- اکسیژن چه رنگی است؟

اکسیژن، گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است.

12- کپسول اکسیژن ایمن است یا دستگاه اکسیژن ساز؟

به قطعیت می توان گفت دستگاه اکسیژن ساز از کپسول اکسیژن، ایمن تر است و برای استفاده در منزل بسیار مناسب تر است. بسیاری از شهروندان تآکید به خرید کپسول اکسیژن دارند و باید به این نکته نیز توجه کنند که هنگام استفاده از کپسول اکسیژن در منزل باید اقدامات ایمنی را انجام دهند تا موجب آتش سوزی در خانه نشوند.

13- آیا برای خرید کپسول اکسیژن، نیاز به خرید مانومتر اکسیژن هم هستیم؟

برای استفاده بیماران تنفسی از کپسول اکسیژن، حتمآ نیاز به استفاده از مانومتر اکسیژ داریم زیرا میزان اکسیژن خروجی از کپسول به بیمار را باید با استفاده از مانومتر اکسیژن مدیریت کرد.

14- شارژ کپسول اکسیژن چند ساعت طول می کشد؟

برای پُر کردن و شارژ کردن کپسول اکسیژن نیاز به حداقل یک ساعت زمان است. در بسیاری از مراکز همان لحظه کپسول اکسیژن را برایتان شارژ می کنند و به شما تحویل می دهند و برخی دیگر از مراکز شارژ کپسول بعد از 24 ساعت کپسول اکسیژن را به شما تحویل خواهند داد.

15- برای جلوگیری از اُفتادن کپسول اکسیژن چه راه کاری توصیه می کنید؟

برای جلوگیری از کپسول اکسیژن حتما از ترالی کپسول اکسیژن استفاده کنید. با قرار دادن کپسول اکسیژن خود در درون ترالی کپسول اکسیژن، از افتادن کپسول اکسیژن بر روی سر و صورت بیمارتان جلوگیری کنید.

16- اگر مانومتر اکسیژن بشکند باید چکار کنیم؟

اگر مانومتر اکسیژن روی کپسول اکسیژن بر اثر ضربه شکسته شد باید آن را تعمیر یا تعویض کنید. توصیه می کنیم از مانومترهای شکسته شده و ترک خورده استفاده نکنید.

17- داخل لیوان مانومتر اکسیژن آب بریزیم یا آب مقطر؟

ریختن آب مقطر در داخل لیوان مانومتر کپسول اکسیژن بسیار بهتر از آب معمولی است زیرا آب معمولی سبب رسوب بیش از اندازه مواد معدنی موجود در آب بر روی سطح داخلی لیوان می گردد.

18- در صورتی که ماسک اکسیژن ما کثیف شد باید آن را با کمک چه چیزی پاک کنیم؟

ماسک اکسیژن را تمیز نکنید بلکه تعویض کنید. ماسک اکسیژن باید همیشه استریل باشد و در صورت غیراستریل شدن باید تعویض گردد. ماسک اکسیژن در صورتی که کثیف باشد سبب ایجاد بیماری های تنفسی ثانویه می شود.

یک کپسول 40 لیتری که برای بیمار تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد، چه مدت طول می کشد تا به اتمام برسد؟

بستگی به میزان مصرف اکسیژن دارد یعنی ممکن است این کپسول 40 لیتری ظرف مدت 2 ساعت به اتمام برسد و نیز ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد تا اکسیژن ذخیره در آن تمام شود. هر چه فلومتر کپسول اکسیژن روی عدد بزرگتری قرار گیرد یعنی میزان اکسیژن خروجی از کپسول اکسیژن بالاتر است.

حرف آخر

در صورت نیاز به خرید کپسول اکسیژن برای استفاده در منزل و اکسیژن تراپی بیمار تنفسی و استعلام قیمت کپسول اکسیژن و استعلام قیمت اجاره کپسول اکسیژن می توانید با تجهیزات پزشکی ماهک مدیکال تماس گرفته که شماره تماس های ۰۹۱۲۶۸۲۳۰۷۰ و ۰۹۱۰۸۱۶۰۳۵۷ و همچنین ۰۲۱۶۵۸۶۲۰۱۶ متعلق به ماهک مدیکال است. در صورت خرید کپسول اکسیژن از ماهک مدیکال، ارسال کپسول اکسیژن از طریق پیک، برای شما امکان پذیر است.

دیدگاه (4)

  • علمی پاسخ

    قیمت اجاره کپسول اکسیژن چقدر است؟

    3 اسفند 1402 در 3:43 ق.ظ
    • ماهک مدیکال پاسخ

      قیمت اجاره کپسول اکسیژن ماهانه 1 میلیون تومان است.

      5 اسفند 1402 در 10:26 ق.ظ
  • حشمتی پاسخ

    کپسول اکسیژن یک لیتری برای کوهنوردی میخوام، راهنمایی میکنید که چه جنسی خوبه؟

    10 اسفند 1402 در 9:24 ق.ظ
    • ماهک مدیکال پاسخ

      سلام. برای خرید کپسول اکسیژن یک لیتری برای کوهنوردی حتمآ باید کپسول اکسیژن سبک و بادوام تهیه کنید که ما به شما برند آمریکایی کپسول اکسیژن را معرفی می کنیم.

      10 اسفند 1402 در 5:08 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

has been added to your cart.
پرداخت